Een van de programma’s die ik momenteel aanbied, is de scholing “Module 1 Basisbekwaam, van Piramide“, een educatief programma voor jonge kinderen (VVE).
Onlangs bood ik bijeenkomst 8 over Rekenontwikkeling aan. Hier werden belangrijke vraagstukken behandeld, zoals: hoe leren kinderen rekenen? Wat zijn de verschillende onderdelen van rekenen-wiskunde volgens de SLO (Stichting Leerplanontwikkeling)? En hoe kunnen we differentiëren tussen de verschillende niveaus van kinderen?
Naast het verzorgen van inspirerende bijeenkomsten, coach ik ook alle deelnemers van de scholing in de praktijk. Zodoende heb ik de afgelopen weken verschillende locaties van Prokino Kinderopvang bezocht, zowel in Veendam als Zwolle. Tijdens deze bezoeken heb ik met bewondering geobserveerd hoe pedagogisch professionals taal- en rekenactiviteiten aanbieden aan de kinderen.
Een bijzondere ervaring deed zich voor tijdens een van deze observaties, waarbij ik getuige mocht zijn van een prachtig staaltje omdenken van een kind. De pedagogisch professional introduceerde het concept van prijs en cijfers aan de hand van een alledaags voorwerp: een ananas. Met een prijskaartje van negen euro op de ananas, daagde de professional het kind uit om na te denken over cijfers en rekensommen.
“Welk cijfer kies je eerst?” vroeg de professional aan het kind, terwijl alle cijfers op tafel lagen, behalve de negen. Het kind koos voor het cijfer 6. “En welk cijfer heb je nodig om van 6, 9 te maken?” vervolgde de professional. Het kind antwoordde: “3, maar je kunt de 6 ook omdraaien.”
Het is voor mij als trainer inspirerend om te zien hoe pedagogisch professionals de aangeboden theoretische kennis vertalen naar speelse, leerrijke activiteiten die kinderen uitdagen en stimuleren.