Herken jij als pedagogisch professional ook dat:
📌 Taalontwikkeling achterblijft?
📌 Gehoorproblematiek op de groep is?
📌 Kinderen niet durven te praten?
📌 Er anderstalige kinderen in de groep zijn?
De afgelopen periode heb ik met veel plezier baby- en kindergebaren trainingen verzorgd binnen verschillende organisaties en werkvelden: kinderopvang, onderwijs en speciaal onderwijs. Door mijn contact met pedagogisch professionals tijdens deze trainingen, word ik vaak uitgenodigd om eens op locatie te komen kijken, soms zelfs in een coachende rol.
Recent bezocht ik een AZC, waar pedagogisch professionals werken die de trainingen “Blik op Gebaren 1, 2 en 3” hebben gevolgd. Het was fantastisch om te zien hoe deze professionals de gebaren in korte tijd geïntegreerd hebben in hun communicatie met de kinderen.
Een aantal kinderen waren aan het schilderen en ik observeerde eerst van een afstand. Na een uitnodiging van een van de kinderen ging ik erbij zitten. Ik benoemde wat ze aan het doen waren en welke kleuren er gebruikt werden, ondersteund door gebaren. Binnen no time namen enkele kinderen de gebaren over. Hun zelfvertrouwen groeide zichtbaar toen ze naar mij een kleur gebaarden en deze overeenkwam met de kleur die ze op hun papier schilderden.
De meerwaarde van ondersteunende gebaren is groot en dat gun ik ieder kind 💚
Gelukkig ben ik niet de enige die daar zo over denkt. Afgelopen maandag gaf ik deel 2 van de training “Blik op Gebaren 1, de basisprincipes van baby- en kindergebaren” aan 19 pedagogisch professionals van Kinderwoud opvang & ontwikkeling, vanuit Spiekr, kenniscentrum kindontwikkeling. 19 professionals die de meerwaarde van ondersteunende gebaren inzien en concrete doelen hebben gesteld om de komende periode mee aan de slag te gaan.
Ben jij al overtuigd? Neem dan contact met mij op!
Wil jij ook je bijdrage leveren? Meld je dan nu aan voor de “Train de Trainer Baby- en Kindergebaren” in september. Voor meer informatie, mail naar info@libellance.nl